Skip to content

Olimpiada Ekologiczna

1. KTO MOŻE BRAĆ UDZIAŁ W OLIMPIADZIE I JAKI JEST JEJ CEL?

Uczestnikami Olimpiady Ekologicznej mogą być uczniowie szkół ponadgimnazjalnych oraz gimnazjalnych. Laureaci eliminacji centralnych nie mają prawa startu w kolejnych edycjach Olimpiady.

Udział w Olimpiadzie jest dobrowolny, a uczestnicy każdego etapu eliminacji na kartach odpowiedzi testu potwierdzają, że zapoznali się z regulaminem Olimpiady i zobowiązują się do jego przestrzegania.

Celem Olimpiady jest:
– kształtowanie świadomości ekologicznej oraz właściwych postaw młodzieży wobec środowiska przyrodniczego,
– budzenie i rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
– wyzwalanie aktywności badawczej młodego pokolenia oraz inspiracja do podejmowania inicjatyw i praktycznych działań na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska, krajobrazu oraz warunków życia ludzi,
– popularyzacja problematyki ekologii w aspekcie skutecznego przeciwdziałania zanieczyszczeniu i degradacji środowiska, zapoznanie młodzieży z aktualną literaturą i przepisami obowiązującego prawa w dziedzinie ochrony środowiska.


2. CO W CHODZI W ZAKRES OLIMPIADY EKOLOGICZNEJ I JAK PRZEBIEGAJĄ JEJ ETAPY?

Tematyka Olimpiady obejmuje i poszerza wiedzę z zakresu treści podstaw programowych biologii oraz wiadomości związane z szeroko pojętą ekologią, a także z ochroną i kształtowaniem środowiska zawartych w podstawach programowych innych przedmiotów szkół ponadgimnazjalnych, zwłaszcza geografii, chemii i fizyki. Na każdym etapie eliminacji od uczestników wymagana jest znajomość bieżących podstaw prawnych ochrony środowiska oraz aktualności prasowych, radiowych i telewizyjnych związanych z ekologią i środowiskiem przyrodniczym w Polsce i na świecie.

Szczególny nacisk kładziony jest na wiedzę z następujących dziedzin:

– ekologia klasyczna,
– wody i ich ochrona,
– gleby i ich ochrona,
– gospodarka rolna i leśna,
– żywność i zdrowie,
– ochrona przyrody,
– powietrze i jego ochrona,
– gospodarka odpadami,
– hałas, wibracje, promieniowanie i skuteczna ochrona przed nimi,
– aktualne zagadnienia społeczno-gospodarcze, związane z ochroną i kształtowaniem środowiska.


ETAPY OLIMPIADY EKOLOGICZEJ:

Eliminacje Olimpiady Ekologicznej są trzyetapowe. Jury eliminacji II etapu jest powoływane przez Wojewódzkie Komitety i przedstawiane do akceptacji Głównemu Komitetowi, natomiast III etapu krajowego (centralnego) przez Główny Komitet. W skład jury wchodzą: przewodniczący i sekretarz oraz członkowie w liczbie zapewniającej prawidłową ocenę uczestników. Tworzyć je mogą nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych (z wyjątkiem tych, którzy są opiekunami merytorycznymi startujących uczniów), jak i akademiccy, doradcy, metodycy, przedstawiciele kuratoriów oraz jednostek resortu ochrony środowiska i służb mu podlegających, a także członkowie Wojewódzkich Komitetów. Jury kolejnych etapów eliminacji odpowiada za zachowanie pełnej tajności zadań (testów) eliminacyjnych do czasu ich oficjalnego ujawnienia.

I ETAP POLEGA NA:
-zorganizowaniu etapu szkolnego, podczas którego następuje wyłonienie uczniów chętnych do startu w danej edycji Olimpiady Wiedzy Ekologicznej,
-zapoznaniu tych uczniów ze spisem obowiązującej literatury oraz zakresem problematyki,
-etap ten odbywa się w szkołach ponadgimnazjalnych w pierwszej dekadzie stycznia, w jednym terminie, dacie i godzinie ustalonej w danym roku w całym kraju. Za jego organizację odpowiada Dyrektor danej szkoły. Każdy uczestnik rozwiązuje test złożony z 50 zadań, opracowanych przez Główny Komitet Olimpiady.

W drodze eliminacji, z każdej szkoły 3 najlepszych uczniów stanowi jej reprezentację na Il etap eliminacji.

Niezbędnym warunkiem jest uzyskanie minimum 80% poprawnych odpowiedzi w teście pisemnym (40 pkt), każda prawidłowa odpowiedź to 1 pkt, a nieprawidłowa 0 pkt. W przypadku większej liczby niż 3 uczniów spełniających to kryterium przeprowadzana jest dogrywka (test pisemny), której pytania opracowane i dostarczone są przez Główny Komitet Olimpiady. Każda szkoła, której uczniowie startują w etapie podstawowym eliminacji, zobowiązana jest przesłać do Wojewódzkiego Komitetu, w nieprzekraczalnym terminie do 25 stycznia danego roku (decyduje data stempla pocztowego), sprawozdanie uwzględniające:

– pełną nazwę i adres szkoły,
– ogólną liczbę uczestników z podziałem na klasy,
– uzyskane wyniki,
– nazwiska opiekunów merytorycznych, uczniów zakwalifikowanych do etapu okręgowego,
– powiat (liczba szkół i liczba uczniów).

Termin eliminacji II etapu jest regulowany odrębnym pismem, aby w całej Polsce były przeprowadzone eliminacje w jednym dniu — w danym roku sobota najbliższa Dnia Ziemi (trzecia dekada kwietnia).

Il ETAP POLEGA NA:
-części pisemnej, w której każdy uczestnik rozwiązuje test pisemny składający się z 50 zadań opracowanych przez Główny Komitet. Po sprawdzeniu testów przez jury, 12-stu najlepszych uczestników (którzy uzyskali największą liczbę punktów, niezbędne jest uzyskanie minimum 70% poprawnych odpowiedzi) zostaje zakwalifikowana do części ustnej,
-zadania testowe oceniane są według zasady 0/1: błędna odpowiedź lub jej brak O pkt, prawidłowa odpowiedź 1 pkt.

Szczegółowe wskazówki dotyczące przeprowadzenia I i II etapu eliminacji, protokołów zbiorczych, Wojewódzkie Komitety otrzymują od Głównego Komitetu wraz z zestawami pytań na dany rok.


III ETAP KWALIFIKACJIE KRAJOWE(CENTRALNE):
– do etapu krajowego (centralnego) przechodzi wyłącznie 7 uczestników ustnych eliminacji etapu okręgowego, którzy uzyskali najwyższą łączną punktację z części pisemnej i ustnej. Główny Komitet po ustaleniu listy uczestników etapu krajowego (centralnego), wysyła imienne zaproszenia listem poleconym i szczegółowe informacje dotyczące tego etapu.

Data przeprowadzenia tego etapu jest tradycyjnym już akcentem obchodów Światowego Dnia Ochrony Środowiska w Polsce (5 czerwca) i jest najbliższym jego terminem piątkowo-niedzielnym.

ORGANIZACJA ELIMINACJI KRAJOWYCH (CENTRALNYCH) ETAP III POLAGA NA:

części pisemnej, w której każdy uczestnik rozwiązuje test pisemny składający się z 50 pytań opracowanych przez Główny Komitet.
– wyłonieniu 10 najlepszych uczestników (którzy uzyskali największą liczbę punktów, nadal niezbędne jest uzyskanie minimum 70% poprawnych odpowiedzi) po sprawdzeniu testów przez jury. W przypadku większej ich liczby przeprowadzana jest dogrywka w formie pisemnej, na podstawie pytań opracowanych przez Główny Komitet Olimpiady. Zakwalifikowaniu tych osób do części ustnej, co jest równoznaczne z nadaniem im tytułu laureata Olimpiady Wiedzy Ekologicznej. Kolejno części ustnej składającej się z losowanych zestawów pytań problemowych (składających się z 3 pytań trudniejszych po 5 pkt oraz 3 łatwiejszych po 3 pkt), na które uczestnicy odpowiadają na sali przed jury i pozostałymi uczniami, którzy nie zakwalifikowali się do części ustnej, nauczycielami i innymi gośćmi eliminacji. Wyniki części ustnej każdego laureata decydują o jego zajętym miejscu w finale centralnym danej edycji Olimpiady. W przypadku równej liczby punktów, o miejscu rozstrzyga wynik testu pisemnego

WAŻNE: jako uczestnik każdego stopnia eliminacji masz prawo do odwołania się od decyzji Jury w terminie 7 dni, wyłącznie w formie pisemnej (decyduje data stempla pocztowego). Odwołanie to należy kierować listem poleconym na adres Głównego Komitetu OWE. Zostanie ono rozpatrzone przez GK OWE w terminie 14 dni, a Ty zostaniesz poinformowana/y o podjętej decyzji pismem, wysłanym listem poleconym na wskazany przez Ciebie adres. Istotnym jest tutaj także, że jako uczestnik każdego stopnia eliminacji możesz zostać zdyskwalifikowany ze skutkiem natychmiastowym z dalszych etapów Olimpiady przy jakiejkolwiek próbie niesamodzielnej pracy.


3. CO DAJE OLIMPIADA EKOLOGICZNA ?

Uczestnik, który zakwalifikował się do etapu okręgowego i krajowego (centralnego), ma prawo do zwolnienia z zajęć szkolnych na czas trwania eliminacji. Uczestnik, który zakwalifikował się do eliminacji krajowych (centralnych), na podstawie otrzymanego zaświadczenia wydanego przez Główny Komitet, zyskuje w danym roku prawo do zapisu na świadectwie szkolnym swych szczególnych osiągnięć. Uczestnik, który napisał test eliminacji krajowych (finalista) lub zakwalifikował się do części ustnej tych eliminacji i w nich uczestniczył tym samym zyskuje prawo wstępu na uczelnie wyższe w kraju, bez postępowania kwalifikacyjnego, (wykaz uczeni dostępny jest na stronie http://ekoolimpiada.net.pl/?page_id=632. Na każdym etapie eliminacji zdobywcy czołowych miejsc mogą otrzymać indywidualne nagrody, fundowane przez organizatorów i współorganizatorów oraz innych sponsorów olimpiady.


4. PRZYKADOWY TEST OLIMPIADY EKOLOGICZNEJ ETAP PODSTAWOWY ZE STYCZNIA TEGO ROKU.

https://toyota-srodowisko.sites.toyota.pl/uploads/edition_per_etap_attachments/pytania-testowe-i-odpowiedzi-4.pdf – zapraszamy do zapoznania się test zawiera także odpowiedzi, więc możecie sprawdzić swoje wyniki.


5. MATERIAŁY Z KTÓRYCH WARTO KORZYSTAĆ W CZASIE PRZYGOTOWANIA?

Literatura obowiązująca

  1. Andrzejewski R., Falińska K. (red.) 1996 – Populacje roślin i zwierząt-studium porównawcze, PWN, Warszawa.
  2. Borowski G. (red.) 2010 Leksykon ekoinżynierii PTIE, Warszawa.
  3. Campbell N.A,, Reece J.H., Urry L.A. i in. 2013 Biologia , Rebis, Poznań.
  4. Chełmiński W. 2001 – Woda, zasoby, degradacja i ochrona, PWN, Warszawa.
  5. Dobrzańska D., Dobrzański G., Kiełczewski D. 2010 – Ochrona środowiska przyrodniczego, PWN, Warszawa.
  6. Elektroniczny Atlas Środowiska Polski – 2001-GRiD, Warszawa.
  7. Falencka- Jabłońska M.(red.) 2007- Drzewa wokół nas, czyli tajemnice, które warto poznać Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Babice Stare.
  8. Falencka–Jabłońska M. 2019-(red.) Zbiór zestawów pytań XXIX-XXXIII Olimpiady Wiedzy Ekologicznej – Materiały pomocnicze do realizacji programów ekologii i ochrony środowiska w szkołach ponadpodstawowych – ABL Poligrafia, Warszawa.
  9. Falencka–Jabłońska M. 2013-(red.) Zbiór zestawów pytań XXIV-XXVIII Olimpiady Wiedzy Ekologicznej – Materiały pomocnicze do realizacji programów ekologii i ochrony środowiska w szkołach ponadgimnazjalnych – ABL Poligrafia, Warszawa
  10. Falińska K. 2012-Ekologia roślin PWN, Warszawa.
  11. Gore A. Niewygodna prawda 2007- Sonia Draga, Katowice.
  12. Greszta J., Gruszka A., Kowalkowska M.-2002- Wpływ immisji na ekosystem wyd. Śląsk, Katowice.
  13. 1992-Las skarbiec człowieka Fundacja Wyd. Upowszechniania Wiedzy Tech., SITL i D. Warszawa.
  14. Kalinowska A. 2003 Ekologia wybór na nowe stulecie Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa.
  15. Kozłowski S. 2002-Ekorozwój wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa.
  16. Krebs Ch. 2011-Ekologia, PWN, Warszawa.
  17. Kunachowicz H., Czarnowska-Misztal B. 2000-Zasady żywienia człowieka, W S i P, Warszawa.
  18. Lewandowski W.M. 2006- Proekologiczne odnawialne źródła energii Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa.
  19. Louv R. 2014-Ostatnie dziecko lasu- Jak uchronić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury, Relacja, Warszawa.
  20. Małachowski K. 2011-Gospodarka a środowisko i ekologia, PWN, Warszawa.
  21. Manahan S.E. 2013-Toksykologia środowiska, PWN, Warszawa.
  22. Ochrona Środowiska 2018 -GUS, Warszawa.
  23. Popkiewicz M.2015- Świat na rozdrożu, Sonia Draga, Katowice.
  24. Pyłka-Gutowska E. 2004-Ekologia z ochroną środowiska, Oświata, Wrocław.
  25. Radecki W.(red.) 2009- Opłaty i kary pieniężne w ochronie środowiska –komentarz do przepisów ustaw- Difin, Warszawa.
  26. Spitzer M.-2015 Cyfrowa demencja –W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Dobra Literatura, Słupsk
  27. Weiner J. 2003- Życie i ekologia biosfery, PWN, Warszawa.
  28. Wohlleben P. 2016 – Sekretne życie drzew-Otwarte, Kraków.
  29. Wohlleben P. 2017-Duchowe życie zwierząt-Otwarte, Kraków.

Zalecane są również czasopisma – „Aura” – najstarszy w Polsce miesięcznik o problematyce ochrony i kształtowania środowiska oraz Przyroda polska- miesięcznik obejmujący aktualności z dziedziny ochrony przyrody.

Ask ChatGPT
Set ChatGPT API key
Find your Secret API key in your ChatGPT User settings and paste it here to connect ChatGPT with your Tutor LMS website.